Syria oh syria

Ya Allah. Sesungguhnya hanya Engkau yg mengetahui apa yg telah, sedang dan yg akn berlaku di bumi syria. Sedang hambaMu ini tidak mengetahui apa2. Mungkin Engkau nk menunjukkan sesuatu?.

Ya Allah segala yg berlaku adalh di dalam pengetahuan Mu. Apa yg Engkau kehendaki pasti terjadi dan apa yg tidak Engkau kehendaki pasti pula tidak akn terjadi. Sesungguhnya Allah meliputi segala sesuatu dgn ilmuNya.

Ya Allah aku x tahu mcmana doa yg terbaik utk saudara2ku di sana. Ya Allah sepertimana aku berdoa pdMu utk mmberi aku kebaikan dimana jua aku berada begitu juga aku memohon pdMu ya Allah agar Engkau berikan kebaikan dimana jua mereka berada …baik yg masih berada di bumi Syria, ataupun yg sedang dlm perjlanan ke negara asing utk meneruskn hidup,w/pun x pasti apa yg berada di depan mereka . maupun yg  berada di kemah2 pelarian . Mereka hamba2Mu yg sentiasa menyebut namaMu. Tolonglh mereka ya Allah,tolonglh mereka ya Allah, tolonglh mereka ya Allah. Ampunilah mereka.

**kebanyakn gmbr diatas diambil dr fb syriacare malaysia.

Advertisements

cubaan2 menipu wang

Kali ni Mayang nk berkongsi tentang cobaan2 menipu wang . Kisah pertama…
perkahwinan di jalankan /di aturkan oleh rakan . Sang suami berniaga baragan siam. Selepas 2 bulan perkahwinan, sang suami membawa sang isteri ke bank. Katanyer nama dh blacklist jadi x boleh buat loan. Sang isteri dalam keadaan serbasalah setuju akhirnya. Pinjaman berjumlah rm 12000 atas nama sang isteri. Rupanya sang suami menjual van besar untuk membeli sebuah van kecil. Duit jualan van besar adalah membayar wang muka van kecil (second) dan kegunaan peribadinya sendiri.

Selepas 2 bulan, sang suami bernikah lagi 1. wanita seberang. Kebetulan sang isteri keguguran. Maka sang isteri dihantar ke rumah salah seorang keluarga sang isteri. Kata sang suami x sempat nk hntr balik ke kg kerana nk balik indon mlm tu jugak. Hancur luluh hati sang isteri hanya Allah saja yg tahu. Sepanjang di kg, sang suami lansung x menjenguk si isteri. Sang suami leka dengan isteri dari indon. Sang isteri dh mula rasa yg perkajwinan itu hanya kerana nakkan wang sang isteri kerana sang isteri bekerja. Sang suami jugak ada meminjam wang sejumlah rm3000 drpd sang isteri utk renovate rumah yg baru dibeli.

Satu hari, datang panggilan dari bank untuk sang isteri. Bank mintak sang isteri bayar hutang van tersebut. Sang isteri kata x mau kerana van tu hanya sang suami yg guna dan skrg dh dudok dgn bini ke 2. Sang isteri mcadangkan agar van tersebut ditarik. Pegawai bank kata klu jual belom tentu boleh cover hutang. Sang isteri kata x apa. Dia akan bayar jumlah yg x cukup asal hatinya x sakit sakit sakit. Lagipon sang isteri langsung x keluarkan satu sen pon utk van tersebut.

Tak lama kemudian bank telefon lagi. Mengatakan bahawa van tersebut x boleh di tarik. Dh beberapa kali pergi ke alamat rumah tsebut ttpi tiada van yg kelihatan. Sang isteri pon menelifon adik iparnya. Adik iparnya kata van tu masih ada. Cuma balik lewat malam dan pagi dlm pukol 11 van tu dh keluar. Sang isteri kol bank dan bgtau supaya tarik pada awal pagi. Hari ni sang isteri kol bank, esoknya pagi2 van tersebut dah ditarik. Van tersebut ditarik semasa orang taman tersebut sebok nk pergi kerja. Itu kata si adik ipar.

Sang isteri berasa lega bila van dah ditarik. X lama lepas tu ada panggilan dari lelaki cina yg kata nak” tolong”. X tau dari mana org ni dpt nombor tel sang isteri, lelaki tsebut mencadangkan sang isteri utk bayar dlm rm2000 supaya van tersebut dpt keluar dr bank tapi lelaki tersebut akn simpan dulu van itu dlm 2 bln. pastu barulah sang isteri boleh ambil semula van tersebut. Kegilaan apakah ini….. kata lelaki itu lg, harga van yg dilelong oleh pihak bank adalah tlalu rndah

Sang isteri merasakan ada komplot dari sang suami dgn lelaki keparat itu. Apabila lelaki itu kol lg, maka sang isteri pon bgtau yg dia nk serahkan kpd bank. Berapa bank nk jual tpulang. Lelaki tu pon dh x kol sang isteri lg selepas itu. Sang isteri dh beberapa kali kol sang suami supaya byr hutang. Sang suami diam sahaja. Sang isteri pon lakukan solat hajat agar wang rm3000 dipulangkn semula. Tiap2 mlm sang isteri lakukan solat hajat. Sementara tu ahli keluarga sang isteri dh mula btanya knp x mntak cerai saja mmndangkn sang suami pon dh kawin lain dan dh x kisahkan sang isteri. Sebenarnya kata sang isteri dia bpendapat selagi masih ada hubungan suami isteri maka lg senang nk dptkan balik wang tsebut.

X lama kemudian bank kol mntak dtg ambil baki jualan van tsebut. Terkejut sang isteri terus btanya jumlah. Kata bank hampir 3 ribu. X terkata betapa bsyukurnya sang isteri. Sang isteri membayangkan sang suami akn balik dan pulangkan selepuk rm3000 tapi rupernyer ini cara yg Allah bagi. Walaupon x cukup sedikit jumlah hutang tetapi sang isteri redha. Banyak tu jer rezeki yg Allah nk bagi. Bila dah selesai ambil wang tersebut sang isteri terus failkan perceraian.

Kisah dua….. (akn bsambung)

testimoni kencing manis , buah pinggang

Di sini Mayang nk share testimonial bg 2 jenis penyakit. Ini yang Mayang lihat sendiri/ berada di sekeliling Mayang. Seperti biasa kita hanya ikhtiar, yang menyembuhkan Allah swt. Pertama … kencing manis. Penawarnya buah mahkota dewa. mahkota-dewa-kering Testimony 1: Seorang sahabat yang ditahan di wad hospital besar kerana kencing manis dan doctor akn memotong kakinya seminggu lagi. Kmudian dtg seorang sedara yg bg kwn tu buah mahkota dewa yang telah dikeringkan yang dibeli di kedai ubat cina. Kwn tu minum dan bila bertemu smula minggu depannya, beliau mmbertahu yg kakinya x jadi potong, sbb doctor kata dh ok. Alhamdulillah.

Testimony 2: seorang pekerja sekolah kelihatan memetik buah mahkota dewa di kawasan skolah. Mayang bertanya untuk apa. Katanya untuk emak nya yg mengidap kencing manis. Setiap kali emaknya minum air tu, bacaan akan turun. Tp kata pekerja tu lagi beliau jrg dpt ambil buah tsebut krn pelajar2 skolah slalu petik utk baling kwn2 mereka. Bila Mayang try minum utk kesihatan, kepala pulak sakit.

Kedua… buah pinggang. Penawarnya kapsul transfer factor 4life.

Testimony 1: suami kpd kwn telah mengidap penyakit buah pinggang dan menjalani hemodialisis selama 12 thn (thn 2011) bermakna skrg dh 16 thn(2015) mnjalani hdialisis tsebut. Dan bmakna telah 8 thn suami nya mengamalkn memkn produk ini dan mnjadi pengedar.kata kwn tadi suaminya dpt btahan dgn produk tsebut.

Testimony 2: bekas pengetua saya yg telah bpindah dan dh naik gred. tiba2 kami dpt berita yg beliau berada di hospital besar krn sakit buah pinggang. Keadaannya kritikal. Doctor dh bcadang nk jlnkn hdialisis. Kwn tadi dtg mlawat dan mcadangkn pengambilan kapsul tsebut brsama rovida ke (x ingat). Alhamdulillah keadaan semakin baik dan x jd hemodialisis. bekas pengetua sy tu pon seronok bila btemu smula.

Testimony 3: seorang rakan guru tiba2 menangis krn mndapat berita emaknya mengidap penyakit buah pinggang dan doctor bcadang nk jlnkn hdialisis sebyk 3 kali seminggu. Kelamkabut kwn ni. Aku suruh dia refer kt kwn yg suami dia sakit buah pinggang td tu. Mlm tu jgk kwn td balik ke kg halaman menaiki bas ekspress dgn mmbawa kapsul 4life dan rovida. Alhmdulillah 2 minggu kmdian bila aku btanya kabar, doctor mengatakn bhwa emaknya dlm proses pemulihan. Kejadian tahun 2012.

Thn lps aku kol Tanya kabar. Katanya emak dia mmg dh pulih Cuma dia beri mknann tmbahan lain utk maintain dan dh x mkn produk 4life lagi krn mahal. Tang produk2 lain tu x tau lh pulak. Sbb yg mayang cerita ni drpd kwn2 sekeliling mayang sndiri. Mayang sndiri pon mkn jugak 4life 3thn tp mcm xde apa2 kesan jer…. Jd skrg ni mayang berdoa slps solat tahajud. Berserah kpd Allah swt.

mencari barang hilang

1. Zaman belajar dahulu, masa thn ke 2, aku kena menyewa di luar kampus. Jadi waktu tengahari aku lepak kt surau atau pon bilik kwn. Satu hari aku baring2 di katil kwn ku sambil membaca nota. Last2 lena… bila aku terjaga aku dapati nota aku dah hilang. Aku cari merata. Atas katil, atas meja tengok celah celah katil. Aku terdudok mengenangkn notaku yg dh hilang tiba2. Sedang kwn ku masih lena di sebelah aku lena td. Siapa yg ambil? Rasa seram pon ada jugak. Terbayang mcm2. Walaupun siang hari.

Tiba2 aku teringat untuk membaca surah al Maun. Aku pernah terbaca tentang surah ini. Salah satu khasiatnya mencari barang yg hilang. Aku terus membaca surah ini. Tiba2 kaki ku melangkah ke meja roommate kwn ku. Aku berdiri di depan meja tu sambal berfikir sebab apa aku mcari disini. X ada sebab pon. Aku terlihat sesuatu. “ macam tulisan aku”. Ya.. nota ku terselit di balik buku roommate tu. Aku terus ambil . Alhamdulillah…

Aku terus terfikir mcamna nota tu boleh berada di atas meja roommate tu? Tiba2 roomate td masuk. Oh dia baru balik dr toilet. Maknanya mmg dia dh msuk ke bilik nie. Aku bgtau roommate td yg aku hairan nota aku berada di atas mejanya. Dia kata ” ooo… akak punya ke… saya masuk td saya tgk kertas bsepah di lantai termasuklah kertas2 saya. Mungkin kipas ni laju sgt. Saya pungut semua. Sy x tengok pon . saya anggap semua tu nota saya. “. Ermmm
al maun

2. Masa aku makan angin di bandung,tahun 2009 sebelah malam masa nk tidor aku mencari2 ubat satu plastic. Aku berasa letak di atas meja sebelum keluar dr bilik hotel pagi tadi. Cari serata tempat di dalam bilik tersebut, dalam beg2.Rasa nak bertanya receptionist, aku teringat nk baca surah tersebut. Tiba2 teringat satu tempat lg belum check. Kaki terus melangkah ke almari . betul ada di situ. Almari tu kosong. Kami x simpan apa2 pon. Baru teringat, masa nk kluar pagi tu, selepas mkn ubat, terus berlari simpan ubat di dlm almari terebut.

ini antara kisah yg aku ingat. alhamdulillah. sebenarnya surah2 Al Quran banyak khasiatnya kalau diamalkan. cuma kita x tahu masa bila nk gunakan.

air zam zam

20130125_191308

 

Dah bertong-tong air zam zam yg aku beli. Drpd botol gelen smpai lah ke botol bulat. Semasa beli yg botol gelen mula2 tu aku rasa payau skit mcm rasa air zamzam yg org2 bwk balik dr haji/ umrah. Setelah beberapa tong, aku mula rasa mcm minum air biasa pulak. Tak lama kemudian, ustad bgtau yg dia berhentikan dahulu penjualan sbb ada berita ttg air zam zam palsu.
Pastu x lama kemudian ustad jual semula. Kali ni botol baru, bulat.

 

20130125_113048

 

Mula 2 aku beli mmg lah ada rasa payau2 skit. Aku percaya mmg air zamzam. Tapi selepas beberapa botol, aku mula rasa cam dulu balek cam air mineral, suami yg ketika itu di sahkan kanser minum jugak krn dia kata tak kan org nk tipu air zamzam. Dlm hatiku kata, org kira apa… janji untung.. duit nyer pasal. . aku x kata yg ustad tu tipu. Tapi syarikat / orang persorangan yg membotolkan tu lah…dan aku masih beli w/pun aku rasa tertipu kerana kesian kt suami yg sakit. Nk minum jugak…
Satu hari seorang rakan yg baru balik dr umrah beri sebotol kecil air zamzam . siap bgtau “ air nie utk suami akak tau, bkn utk akak… huh u… klu pun dia bg aku, tergamak ke aku nk minum sedangkan suami x sihat ketika itu. Aku pun letak atas meja suami.
Tapi lps seminggu aku tgk air tu masih di atas meja. Aku suruh suami minum. Dia hanya mengangguk. Tapi x minum jugak. Sebenarnya dia asik termenung mana x nyer sedang dirinya belum pulih sepenuhnyer, tiba-tiba emak meninggal.

Sebenarnyer aku duduk sekali ngan mertua. Aku, suami dan kedua2 mertua. Arwah emak mertua banyak membantu.sewaktu suami x larat, arwah sediakan bermcm2 makanan. Sebut saja…. Siap. Tiba2 selepas dua hari emak masuk hospital, emak meninggal.. suami paling sedih di atas pemergian ini. Katanya, dia masih memerlukan emak.
Bermacam2 yg difikirkan suami sampai x diminumnyer air zamzam itu…
Sampailah suatu malam, dia bangun utk buang air kecil . kemudian terus minum air tersebut…… dia terus beritahu aku : haaa Inilah air zamzam yg betul… ada rasa payau sikit. yg bertong2 sebelum ni bukannn… suami pon dh x bagi aku beli lagi air zamzam yg dijual sana sini. Itulah pengalaman aku dengan air zamzam yg dijual. . air zamzam pon org nk cari untung .. diletaknyer air mineral/ air minuman tp di tulis air zamzam. Ntah lh mcm2 cara ………….bayangkn klu air biasa byk tu dijual dlm rm10, tp bila di kata air zamzam jadi rm120.  tak taulah …. tp inilah pengalaman minum air “zamzam” bergelen2.mcm2 rasa ada.  Wallahualam

mandi bunga 2

bunga2 yg diperlukan adalah yg wangi dan bilangan ganjil, 3/5 atau 7 jenis.

cth bunga wangi:

                                                                                                                                     bunga mawar

bunga kenanga

bunga melur

bunga kesidang (bau pandan)

bunga cempaka

                 bunga akar dani

bunga tanjung (x nmpak di pokok)

elakkan guna bunga yg x berbau seperti bunga kertas, bunga raya. ada juga yg berbau tp x leh guna utk mandi.. spt bunga kantan, bunga tahi ayam….

klu petik sendiri, bacalah bismillah dan selawat.

cam kenal pulak………..