mencari barang hilang

1. Zaman belajar dahulu, masa thn ke 2, aku kena menyewa di luar kampus. Jadi waktu tengahari aku lepak kt surau atau pon bilik kwn. Satu hari aku baring2 di katil kwn ku sambil membaca nota. Last2 lena… bila aku terjaga aku dapati nota aku dah hilang. Aku cari merata. Atas katil, atas meja tengok celah celah katil. Aku terdudok mengenangkn notaku yg dh hilang tiba2. Sedang kwn ku masih lena di sebelah aku lena td. Siapa yg ambil? Rasa seram pon ada jugak. Terbayang mcm2. Walaupun siang hari.

Tiba2 aku teringat untuk membaca surah al Maun. Aku pernah terbaca tentang surah ini. Salah satu khasiatnya mencari barang yg hilang. Aku terus membaca surah ini. Tiba2 kaki ku melangkah ke meja roommate kwn ku. Aku berdiri di depan meja tu sambal berfikir sebab apa aku mcari disini. X ada sebab pon. Aku terlihat sesuatu. “ macam tulisan aku”. Ya.. nota ku terselit di balik buku roommate tu. Aku terus ambil . Alhamdulillah…

Aku terus terfikir mcamna nota tu boleh berada di atas meja roommate tu? Tiba2 roomate td masuk. Oh dia baru balik dr toilet. Maknanya mmg dia dh msuk ke bilik nie. Aku bgtau roommate td yg aku hairan nota aku berada di atas mejanya. Dia kata ” ooo… akak punya ke… saya masuk td saya tgk kertas bsepah di lantai termasuklah kertas2 saya. Mungkin kipas ni laju sgt. Saya pungut semua. Sy x tengok pon . saya anggap semua tu nota saya. “. Ermmm
al maun

2. Masa aku makan angin di bandung,tahun 2009 sebelah malam masa nk tidor aku mencari2 ubat satu plastic. Aku berasa letak di atas meja sebelum keluar dr bilik hotel pagi tadi. Cari serata tempat di dalam bilik tersebut, dalam beg2.Rasa nak bertanya receptionist, aku teringat nk baca surah tersebut. Tiba2 teringat satu tempat lg belum check. Kaki terus melangkah ke almari . betul ada di situ. Almari tu kosong. Kami x simpan apa2 pon. Baru teringat, masa nk kluar pagi tu, selepas mkn ubat, terus berlari simpan ubat di dlm almari terebut.

ini antara kisah yg aku ingat. alhamdulillah. sebenarnya surah2 Al Quran banyak khasiatnya kalau diamalkan. cuma kita x tahu masa bila nk gunakan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s