tipu wang bah 2

Kisah yang ini pula aku sendiri yang mengalaminya. Aku mengambil seorang bibik dari Indonesia untuk ibuku yang nak dudok di kampung. Masa tu dah dekat dengan bulan puasa. Nampak gembira jer dia sepanjang dudok dgn ibu. Siap bancuhkan jamu untuk ibu lagi.

Satu hari apabila aku balik kg, ibu kata bibik menangis nk pinjam rm400 untuk keperluan anak2 nak beraya di indon. Aku rasa x sedap hati sebab dia baru sebulan bekerja dah pandai menangis bagai sbb nk pinjam duit. Macam x percaya. Dan aku ragu2 sbb dia menangis tu. Aku keberatan nk bagi. Tapi ibu pujuk minta aku bagi jugak. Kesian.

Dia pon bagi no akaun bank di indon. Nombor tersebut ditulis diatas kertas yg dh renyok skit dan x jelas. Mcm tulis dgn pensil. Aku suroh adik ku, mimi uruskan dgn bank. Bila mimi balik dr bank, mimi kata x tau lah nombor yg bagi tu betul ke tidak. Akak bank pon x dpt nk baca. Dan ada satu nombor yg mmg lgsg x nmpk. Jd akak bank tu bincang ngan mimi nk letak nombor 8 atau 0. akhirnya letaklah nombor 8 .

lps beberapa hari bibik lari. Mgkn sebelah pagi dia bjoging dia dh letak beg kat mana2. Sbb masa dia kluar, x nmpk bwk apa2 pon. Aku nk marah jugak kt ibu sbb mudah sgt pcaya kt orang. Tengok dh dpt duit (sepatutnya 3 bln bekerja baru dpt gaji) terus lari. Tapi ya lh. org tua cepat kesian, tmbah ibu mmg nak sgt seorang bibik. Dan diantara yg hilang ialah jubah2 lawa ibu dan ank buah aku.

Aku geram sangat sampai aku berdoa nk balik duit tu sbb dia menipu. tipu ibu dan tipu aku.Aku buat solat hajat dan setiap lps solat dhuha aku tmbhkn doa nak dptkan balik duit tersebut semula.

Tak lama kemudian aku terima panggilan dari cimb suroh ambil balik duit kerana tiada penerima di indon. Alhamdulillah….. Aku bersegera pergi dgn mimi. Seronoknyer… Alhamdulillah Alhamdulillah… setelah ditolak charge sana sini aku terima rm350. Alhamdulillah. Aku puas hati walaupon x dpt penuh rm400 kerana bibik x berjaya menipu aku. Tengok macamana Allah aturkan. Allah nk tunjuk siapa bibik tu sebenarnyer. Allah dah aturkan semuanyer. Dari nombor akaun yg x jelas smpailh dia lari dari rumah ibu.

3 hari lps tu, bibik meraung2 dalam talipon mintak selamatkan dia. Dia berada di selangor. Katanya dia kena kurong. Ibuku yg jawab talipon pon kata padan muka nak menipu sangat. Mungkin saat tu dia dah tahu yg duit yg dikirim x sampai.

Bercerita ttg bibik xkan habis. Sebulan lepas pon bibik ibu lari. yang ni pun cuba tipu tp x berjaya.

Mayang: aku mencari redha Mu ya Allah.. dan masih mencari

cubaan2 menipu wang

Kali ni Mayang nk berkongsi tentang cobaan2 menipu wang . Kisah pertama…
perkahwinan di jalankan /di aturkan oleh rakan . Sang suami berniaga baragan siam. Selepas 2 bulan perkahwinan, sang suami membawa sang isteri ke bank. Katanyer nama dh blacklist jadi x boleh buat loan. Sang isteri dalam keadaan serbasalah setuju akhirnya. Pinjaman berjumlah rm 12000 atas nama sang isteri. Rupanya sang suami menjual van besar untuk membeli sebuah van kecil. Duit jualan van besar adalah membayar wang muka van kecil (second) dan kegunaan peribadinya sendiri.

Selepas 2 bulan, sang suami bernikah lagi 1. wanita seberang. Kebetulan sang isteri keguguran. Maka sang isteri dihantar ke rumah salah seorang keluarga sang isteri. Kata sang suami x sempat nk hntr balik ke kg kerana nk balik indon mlm tu jugak. Hancur luluh hati sang isteri hanya Allah saja yg tahu. Sepanjang di kg, sang suami lansung x menjenguk si isteri. Sang suami leka dengan isteri dari indon. Sang isteri dh mula rasa yg perkajwinan itu hanya kerana nakkan wang sang isteri kerana sang isteri bekerja. Sang suami jugak ada meminjam wang sejumlah rm3000 drpd sang isteri utk renovate rumah yg baru dibeli.

Satu hari, datang panggilan dari bank untuk sang isteri. Bank mintak sang isteri bayar hutang van tersebut. Sang isteri kata x mau kerana van tu hanya sang suami yg guna dan skrg dh dudok dgn bini ke 2. Sang isteri mcadangkan agar van tersebut ditarik. Pegawai bank kata klu jual belom tentu boleh cover hutang. Sang isteri kata x apa. Dia akan bayar jumlah yg x cukup asal hatinya x sakit sakit sakit. Lagipon sang isteri langsung x keluarkan satu sen pon utk van tersebut.

Tak lama kemudian bank telefon lagi. Mengatakan bahawa van tersebut x boleh di tarik. Dh beberapa kali pergi ke alamat rumah tsebut ttpi tiada van yg kelihatan. Sang isteri pon menelifon adik iparnya. Adik iparnya kata van tu masih ada. Cuma balik lewat malam dan pagi dlm pukol 11 van tu dh keluar. Sang isteri kol bank dan bgtau supaya tarik pada awal pagi. Hari ni sang isteri kol bank, esoknya pagi2 van tersebut dah ditarik. Van tersebut ditarik semasa orang taman tersebut sebok nk pergi kerja. Itu kata si adik ipar.

Sang isteri berasa lega bila van dah ditarik. X lama lepas tu ada panggilan dari lelaki cina yg kata nak” tolong”. X tau dari mana org ni dpt nombor tel sang isteri, lelaki tsebut mencadangkan sang isteri utk bayar dlm rm2000 supaya van tersebut dpt keluar dr bank tapi lelaki tersebut akn simpan dulu van itu dlm 2 bln. pastu barulah sang isteri boleh ambil semula van tersebut. Kegilaan apakah ini….. kata lelaki itu lg, harga van yg dilelong oleh pihak bank adalah tlalu rndah

Sang isteri merasakan ada komplot dari sang suami dgn lelaki keparat itu. Apabila lelaki itu kol lg, maka sang isteri pon bgtau yg dia nk serahkan kpd bank. Berapa bank nk jual tpulang. Lelaki tu pon dh x kol sang isteri lg selepas itu. Sang isteri dh beberapa kali kol sang suami supaya byr hutang. Sang suami diam sahaja. Sang isteri pon lakukan solat hajat agar wang rm3000 dipulangkn semula. Tiap2 mlm sang isteri lakukan solat hajat. Sementara tu ahli keluarga sang isteri dh mula btanya knp x mntak cerai saja mmndangkn sang suami pon dh kawin lain dan dh x kisahkan sang isteri. Sebenarnya kata sang isteri dia bpendapat selagi masih ada hubungan suami isteri maka lg senang nk dptkan balik wang tsebut.

X lama kemudian bank kol mntak dtg ambil baki jualan van tsebut. Terkejut sang isteri terus btanya jumlah. Kata bank hampir 3 ribu. X terkata betapa bsyukurnya sang isteri. Sang isteri membayangkan sang suami akn balik dan pulangkan selepuk rm3000 tapi rupernyer ini cara yg Allah bagi. Walaupon x cukup sedikit jumlah hutang tetapi sang isteri redha. Banyak tu jer rezeki yg Allah nk bagi. Bila dah selesai ambil wang tersebut sang isteri terus failkan perceraian.

Kisah dua….. (akn bsambung)

testimoni kencing manis , buah pinggang

Di sini Mayang nk share testimonial bg 2 jenis penyakit. Ini yang Mayang lihat sendiri/ berada di sekeliling Mayang. Seperti biasa kita hanya ikhtiar, yang menyembuhkan Allah swt. Pertama … kencing manis. Penawarnya buah mahkota dewa. mahkota-dewa-kering Testimony 1: Seorang sahabat yang ditahan di wad hospital besar kerana kencing manis dan doctor akn memotong kakinya seminggu lagi. Kmudian dtg seorang sedara yg bg kwn tu buah mahkota dewa yang telah dikeringkan yang dibeli di kedai ubat cina. Kwn tu minum dan bila bertemu smula minggu depannya, beliau mmbertahu yg kakinya x jadi potong, sbb doctor kata dh ok. Alhamdulillah.

Testimony 2: seorang pekerja sekolah kelihatan memetik buah mahkota dewa di kawasan skolah. Mayang bertanya untuk apa. Katanya untuk emak nya yg mengidap kencing manis. Setiap kali emaknya minum air tu, bacaan akan turun. Tp kata pekerja tu lagi beliau jrg dpt ambil buah tsebut krn pelajar2 skolah slalu petik utk baling kwn2 mereka. Bila Mayang try minum utk kesihatan, kepala pulak sakit.

Kedua… buah pinggang. Penawarnya kapsul transfer factor 4life.

Testimony 1: suami kpd kwn telah mengidap penyakit buah pinggang dan menjalani hemodialisis selama 12 thn (thn 2011) bermakna skrg dh 16 thn(2015) mnjalani hdialisis tsebut. Dan bmakna telah 8 thn suami nya mengamalkn memkn produk ini dan mnjadi pengedar.kata kwn tadi suaminya dpt btahan dgn produk tsebut.

Testimony 2: bekas pengetua saya yg telah bpindah dan dh naik gred. tiba2 kami dpt berita yg beliau berada di hospital besar krn sakit buah pinggang. Keadaannya kritikal. Doctor dh bcadang nk jlnkn hdialisis. Kwn tadi dtg mlawat dan mcadangkn pengambilan kapsul tsebut brsama rovida ke (x ingat). Alhamdulillah keadaan semakin baik dan x jd hemodialisis. bekas pengetua sy tu pon seronok bila btemu smula.

Testimony 3: seorang rakan guru tiba2 menangis krn mndapat berita emaknya mengidap penyakit buah pinggang dan doctor bcadang nk jlnkn hdialisis sebyk 3 kali seminggu. Kelamkabut kwn ni. Aku suruh dia refer kt kwn yg suami dia sakit buah pinggang td tu. Mlm tu jgk kwn td balik ke kg halaman menaiki bas ekspress dgn mmbawa kapsul 4life dan rovida. Alhmdulillah 2 minggu kmdian bila aku btanya kabar, doctor mengatakn bhwa emaknya dlm proses pemulihan. Kejadian tahun 2012.

Thn lps aku kol Tanya kabar. Katanya emak dia mmg dh pulih Cuma dia beri mknann tmbahan lain utk maintain dan dh x mkn produk 4life lagi krn mahal. Tang produk2 lain tu x tau lh pulak. Sbb yg mayang cerita ni drpd kwn2 sekeliling mayang sndiri. Mayang sndiri pon mkn jugak 4life 3thn tp mcm xde apa2 kesan jer…. Jd skrg ni mayang berdoa slps solat tahajud. Berserah kpd Allah swt.

mencari barang hilang

1. Zaman belajar dahulu, masa thn ke 2, aku kena menyewa di luar kampus. Jadi waktu tengahari aku lepak kt surau atau pon bilik kwn. Satu hari aku baring2 di katil kwn ku sambil membaca nota. Last2 lena… bila aku terjaga aku dapati nota aku dah hilang. Aku cari merata. Atas katil, atas meja tengok celah celah katil. Aku terdudok mengenangkn notaku yg dh hilang tiba2. Sedang kwn ku masih lena di sebelah aku lena td. Siapa yg ambil? Rasa seram pon ada jugak. Terbayang mcm2. Walaupun siang hari.

Tiba2 aku teringat untuk membaca surah al Maun. Aku pernah terbaca tentang surah ini. Salah satu khasiatnya mencari barang yg hilang. Aku terus membaca surah ini. Tiba2 kaki ku melangkah ke meja roommate kwn ku. Aku berdiri di depan meja tu sambal berfikir sebab apa aku mcari disini. X ada sebab pon. Aku terlihat sesuatu. “ macam tulisan aku”. Ya.. nota ku terselit di balik buku roommate tu. Aku terus ambil . Alhamdulillah…

Aku terus terfikir mcamna nota tu boleh berada di atas meja roommate tu? Tiba2 roomate td masuk. Oh dia baru balik dr toilet. Maknanya mmg dia dh msuk ke bilik nie. Aku bgtau roommate td yg aku hairan nota aku berada di atas mejanya. Dia kata ” ooo… akak punya ke… saya masuk td saya tgk kertas bsepah di lantai termasuklah kertas2 saya. Mungkin kipas ni laju sgt. Saya pungut semua. Sy x tengok pon . saya anggap semua tu nota saya. “. Ermmm
al maun

2. Masa aku makan angin di bandung,tahun 2009 sebelah malam masa nk tidor aku mencari2 ubat satu plastic. Aku berasa letak di atas meja sebelum keluar dr bilik hotel pagi tadi. Cari serata tempat di dalam bilik tersebut, dalam beg2.Rasa nak bertanya receptionist, aku teringat nk baca surah tersebut. Tiba2 teringat satu tempat lg belum check. Kaki terus melangkah ke almari . betul ada di situ. Almari tu kosong. Kami x simpan apa2 pon. Baru teringat, masa nk kluar pagi tu, selepas mkn ubat, terus berlari simpan ubat di dlm almari terebut.

ini antara kisah yg aku ingat. alhamdulillah. sebenarnya surah2 Al Quran banyak khasiatnya kalau diamalkan. cuma kita x tahu masa bila nk gunakan.

dari buku……..

Image

 

Dh lama x berblog. Baru2 ni terbaca buku karya  Imam Al ghazali bertajuk Di Balik tabir Kematian.

Ada banyak yg boleh dikongsikan di sini. Namun mayang bkn jenis yg nk menulis pnjg2. Jadi mgkn boleh lh kata artikel ini sebagai  bah 1.

Dipetik dari bab 3 Dahsyatnya Sakaratulmaut Dan Yang Mesti Dilakukan Saat Itu

Kisah para nabi menghadapi sakarul maut

a)      Diriwayatkn bahawa Rasulullah s.a.w  biasa berdoa:

Ya Allah, sesungguhnya Engkau mencabut nyawa dari urat2, punggung dan hujung2 jari. Ya Allah , maka tolonglh aku atas kematian, dan ringankan lah aku dalam menghadapinya.”

                                                                                (hadis riwayat Ibnu Abi Dun-ya)

 

b)      Dalam sebuah riwayat , ketika Nabi Ibrahim a.s meninggal dunia, Allah Ta’ala bertanya kepadanya, “Bagaimana kamu rasa kematian wahai kekasihKu?” Ibrahim menjawab, “Seperti  sebuah besi pengait yang dimasukkan ke dalam gumpalan bulu yang basah, kemudian ditarik.” Allah berfirman: “ itu kerana Kami sudah meringankannya untuk dirimu.”

 

c)       Ketika roh Nabi Musa a.s menuju ke hadirat Allah S.W.T , Allah bertanya kepada nya “wahai Musa, bagaimana kamu mendapati kematian?” Ia menjawab, “Aku mendapati diriku laksana seekor burung pipit yang dipanggang hidup2 diatas pemanggang. Ia tidak mati agar terbebas dari rasa sakit, dan tidak juga boleh terbang untuk menyelamatkan diri.”

 

d)      Nabi s.a.w ketika berada di ambang kematian, baginda memasukkan tngan ke dalam segelas air lalu baginda mengusapkannya ke wajah seraya berdoa  “ Ya Allah ringankanlah atasku sakaratulmaut “. ( hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

 

Setelah malaikat maut mencabut nyawa orang yg telah smpai ajalnya, apakah yg dilakukan seterusnya?

Al Hasan al Bashri berkata “Setiap hari malaikat maut memeriksa setiap rumah sebanyak 3 kali. Ia mencabut nyawa orang yang telah cukup rezekinya dan telah sampai waktunya. Selesai nyawa orang itu dicabut, ia ditangisi dan diratapi oleh anggota keluarganya. Lalu sambil memegang daun pintu, malaikat maut berkata, “Demi Allah , aku tidak memakan rezekinya, tidak menghabiskan usianya dan tidak memendekkan ajalnya. Aku akan selalu kembali dan kembali lagi ke tengah2 kalian, sampai tidak ada seorang pon diantara kalian yang tinggal.”

Al hasan melanjutkan, “Demi Allah, seandainya mereka boleh melihat tempat malaikat maut berdiri dan mendengar ucapannya, nescaya mereka akan melupakan jenazah orang tersebut dan menangisi diri sendiri”

Dalam halaman 228, ada satu doa( drpd Asy-Syafi’i rahimahulla yang  menghadapi masalah yg membuatkan hatinya  sakit dan pedih. Hanya Allah Ta’ala yg tahu akan penderitaannya 

Ya Allah, aku tidak berkuasa mendatangkan bagi diriku sendiri suatu manfaat, mudharat,kematian,kehidupan dan kebangkitan kembali. Aku hanya boleh menerima apa yang engkau berikan  kepadaku dan aku tidak boleh berlindung selain dengan perlindunganMu. Ya Allah, bimbinglah aku  dalam perkataan dan perbuatan yang Engkau sukai dan Engkau redhai dalam keadaan selamat.”

Bacalah doa ini berulang kali. Sekian utk kali ini.