Syria oh syria

Ya Allah. Sesungguhnya hanya Engkau yg mengetahui apa yg telah, sedang dan yg akn berlaku di bumi syria. Sedang hambaMu ini tidak mengetahui apa2. Mungkin Engkau nk menunjukkan sesuatu?.

Ya Allah segala yg berlaku adalh di dalam pengetahuan Mu. Apa yg Engkau kehendaki pasti terjadi dan apa yg tidak Engkau kehendaki pasti pula tidak akn terjadi. Sesungguhnya Allah meliputi segala sesuatu dgn ilmuNya.

Ya Allah aku x tahu mcmana doa yg terbaik utk saudara2ku di sana. Ya Allah sepertimana aku berdoa pdMu utk mmberi aku kebaikan dimana jua aku berada begitu juga aku memohon pdMu ya Allah agar Engkau berikan kebaikan dimana jua mereka berada …baik yg masih berada di bumi Syria, ataupun yg sedang dlm perjlanan ke negara asing utk meneruskn hidup,w/pun x pasti apa yg berada di depan mereka . maupun yg  berada di kemah2 pelarian . Mereka hamba2Mu yg sentiasa menyebut namaMu. Tolonglh mereka ya Allah,tolonglh mereka ya Allah, tolonglh mereka ya Allah. Ampunilah mereka.

**kebanyakn gmbr diatas diambil dr fb syriacare malaysia.

‘Rumah tu keras……”

Kali ni aku ingn ceritakan satu lagi pengalamanku . berjalan, makan angin bersama arwah suamiku. Semenjak ketiadaan arwah, aku dah x berjalan2 sgt. Rasa x seronok pulak berjalan2 tanpa arwah. Maklumlah kami mmg berdua ke mana2 memandangkan kami tidak di kurniakan zuriat oleh Allah swt.
Peristiwa ini berlaku lebih 10 tahun yg lalu.Masa tu ada satu rombongan ke Kelantan dan Terengganu. Rombongan kampong. Aku dan suami ikut serta. Dari kedah kami bertolak dgn bas pd waktu malam. Rancangannya ialah kami solat suboh di kediaman Tok guru Nik Aziz iaitu di masjid Tok Guru tapi perjalanan malam itu amat perlahan.Apa yg kami rancangkan tidak menjadi.
Selepas shoping di pasar Siti Khadijah dan sebagainyer kami pon terus ke Pulau Melaka di sebelah petang. Kami berpakat untuk menyewa di situ sahaja. Yg lelaki bermalam di masjid dan yg perempuan akan menyewa satu rumah. Sementara kami suami isteri akan menyewa satu rmah lain.Rumah itu x silap di belakang Maahad Darul anuar. Jadi kami akan masok sebentar hanya untuk meletak barang, kemudian kami akan keluar semula.
Aku dan suami terima kunci dari seorang kakak(ustazah.. dh lupa nama) . ustazah menyuruh kami buka pintu bilik mengikut nombor pada kunci. Sambil senyum , katanyer rumah tu keras. Kami berdua gelak sajer. Dah biasa sgt org cakap macamtu utk tujuan bergurau,.
Kami berdua naik dan letak beg serta brg yg kami beli td di kawasan ruang tamu tu saja. Rumah itu ada 3 bilik . yg ketiga itu kami x pasti bilik atau tidak mmndangkn kami x cuba pon utk melihatnyer. Kemudian kami cuba buka pintu bilik berpandukan nombor pd kunci tersebut, tapi x boleh buka. Aku bagi contoh,(sbb aku pun dh lupa nombor apa) bilik ni nombor 11. Beberapa kali kami mencuba utk buka tapi gagal. Akhirnya kami cuba buka bilik bersebelahan (nombor 10)dgn kunci tersebut. Alhamdulillah . Baaru boleh buka. Tapi heran jugak. Xkan ustzh td tu x tau yg pintu bilik tu x boleh dibuka dgn kunci no 11 itu.Kami x kisah sgt lh perkara tu. Setelah melihat bilik, kami terus keluar.
Selesai shoping di wakaf che yeh di sebelah malam, masing2 pulang ke penginapan. Aku dan suami naik dan terus masuk ke dalam rumah yg kami sewa td. Aku terkejut. Aku bgtau suami sama ada orang masok atau ada org sewa bilik sebelah kita tu.suami kata xde. Kita saja. Aku bgtau yg ruang tamu ni nmpk kemas pulak. Td sblm keluar beg dan barang kami letak x tersusun pun. Tp skrg nmpk kemas.”Mungkin ustzah  tu kemaskan kot” , aku berkata dlm hati. Kemudian kami kemaskan semua brg2 yg dibeli ke dalam beg besar.Agak lewat jgk kami masuk ke dlm bilik dan terus tidur kerana dh dipesan utk berjumpa semua ahli rombongan di masjid waktu solat suboh pagi2 esok.
Pagi itu aku seperti biasa bangun awal. Aku nak mandi dan solat.Aku buka pintu bilik air. X boleh.Aku rasa bilik air tersebut mcm berkunci dari dalam. Bilik air kami bersambung dgn bilik sebelah. Aku mula bkata2 dlm hati.. mlm td boleh buka pintu ni. Aku pon kluar dari bilik dan dudok di sofa ruang tamu.

Aku asik perhatikan ampaian kain di dpn bilik no 11 itu. Mcm beralih tempat. Tiba2 aku terdengar satu bunyi kuat. Kelihatan lampu bilik sebelah tu menyala (bilik no 11). Nmpk cahaya dari bawah pintu bilik tsebut. “Ada orang”,… . malam td masa kami smpai bilik tu gelap. Kemudian aku dengar bunyi gedegang bunyi pintu di buka dan tutup dgn kuat. Tapi aku x nmpk pon mana2 pintu yg terbuka.Diikuti dgn bunyi air paip yg dibuka dgn air yg deras. Lama jgk bunyi tu. Kemudian aku dgr lagi bunyi pintu ditutup dgn kuat. X lama kemudian bilik tu gelap semula. Maka aku pon berlari masok ke dalam bilik kami. Aku lari kerana x nak “orang” tu nmpk aku dgn baju tidur.
Aku terus kejutkan suami . aku bgtau ada org kt bilik sebelah. Suami jawab,” Mana ada orang. Kita sewa satu rumah ni, bukan 1 bilik”. Aku pon ceritakan pd suami dari mula aku nak buka pintu bilik air x boleh sehingga aku lari masok dlm bilik tu. Suami nmpk terkejut.Suami cuma kata “x kisahlah siapa2 pon. Org baik tu. Dia ambil air smbhyang, nk solat suboh. Tempat mcm ni mestilah org baik2 yg dudok.” Aku pon terus buka pintu bilik air, ya.dah boleh buka. Suami terus bangun dan sambung lagi, “ ingat x ustazah smlm kata rumah ni keras. Tu lh dia. “

Oooooohhhhh. Baru lah aku boleh kaitkan apa yg berlaku smlm . bermula dengan pintu bilik yg sepatutnya kami dudok tp x boleh dibuka,tempat beg kami yg nmpk dikemaskan, Penyidai baju di dpn bilik tu yg mcm beralih tempat sikit. Kemudian bilik air yg aku x dpt buka pg tg. Masa tu mgkn bilik air tersebut sedang digunakan.
Itulah pengalaman yg x boleh aku lupakan

tipu wang bah 2

Kisah yang ini pula aku sendiri yang mengalaminya. Aku mengambil seorang bibik dari Indonesia untuk ibuku yang nak dudok di kampung. Masa tu dah dekat dengan bulan puasa. Nampak gembira jer dia sepanjang dudok dgn ibu. Siap bancuhkan jamu untuk ibu lagi.

Satu hari apabila aku balik kg, ibu kata bibik menangis nk pinjam rm400 untuk keperluan anak2 nak beraya di indon. Aku rasa x sedap hati sebab dia baru sebulan bekerja dah pandai menangis bagai sbb nk pinjam duit. Macam x percaya. Dan aku ragu2 sbb dia menangis tu. Aku keberatan nk bagi. Tapi ibu pujuk minta aku bagi jugak. Kesian.

Dia pon bagi no akaun bank di indon. Nombor tersebut ditulis diatas kertas yg dh renyok skit dan x jelas. Mcm tulis dgn pensil. Aku suroh adik ku, mimi uruskan dgn bank. Bila mimi balik dr bank, mimi kata x tau lah nombor yg bagi tu betul ke tidak. Akak bank pon x dpt nk baca. Dan ada satu nombor yg mmg lgsg x nmpk. Jd akak bank tu bincang ngan mimi nk letak nombor 8 atau 0. akhirnya letaklah nombor 8 .

lps beberapa hari bibik lari. Mgkn sebelah pagi dia bjoging dia dh letak beg kat mana2. Sbb masa dia kluar, x nmpk bwk apa2 pon. Aku nk marah jugak kt ibu sbb mudah sgt pcaya kt orang. Tengok dh dpt duit (sepatutnya 3 bln bekerja baru dpt gaji) terus lari. Tapi ya lh. org tua cepat kesian, tmbah ibu mmg nak sgt seorang bibik. Dan diantara yg hilang ialah jubah2 lawa ibu dan ank buah aku.

Aku geram sangat sampai aku berdoa nk balik duit tu sbb dia menipu. tipu ibu dan tipu aku.Aku buat solat hajat dan setiap lps solat dhuha aku tmbhkn doa nak dptkan balik duit tersebut semula.

Tak lama kemudian aku terima panggilan dari cimb suroh ambil balik duit kerana tiada penerima di indon. Alhamdulillah….. Aku bersegera pergi dgn mimi. Seronoknyer… Alhamdulillah Alhamdulillah… setelah ditolak charge sana sini aku terima rm350. Alhamdulillah. Aku puas hati walaupon x dpt penuh rm400 kerana bibik x berjaya menipu aku. Tengok macamana Allah aturkan. Allah nk tunjuk siapa bibik tu sebenarnyer. Allah dah aturkan semuanyer. Dari nombor akaun yg x jelas smpailh dia lari dari rumah ibu.

3 hari lps tu, bibik meraung2 dalam talipon mintak selamatkan dia. Dia berada di selangor. Katanya dia kena kurong. Ibuku yg jawab talipon pon kata padan muka nak menipu sangat. Mungkin saat tu dia dah tahu yg duit yg dikirim x sampai.

Bercerita ttg bibik xkan habis. Sebulan lepas pon bibik ibu lari. yang ni pun cuba tipu tp x berjaya.

Mayang: aku mencari redha Mu ya Allah.. dan masih mencari

cubaan2 menipu wang

Kali ni Mayang nk berkongsi tentang cobaan2 menipu wang . Kisah pertama…
perkahwinan di jalankan /di aturkan oleh rakan . Sang suami berniaga baragan siam. Selepas 2 bulan perkahwinan, sang suami membawa sang isteri ke bank. Katanyer nama dh blacklist jadi x boleh buat loan. Sang isteri dalam keadaan serbasalah setuju akhirnya. Pinjaman berjumlah rm 12000 atas nama sang isteri. Rupanya sang suami menjual van besar untuk membeli sebuah van kecil. Duit jualan van besar adalah membayar wang muka van kecil (second) dan kegunaan peribadinya sendiri.

Selepas 2 bulan, sang suami bernikah lagi 1. wanita seberang. Kebetulan sang isteri keguguran. Maka sang isteri dihantar ke rumah salah seorang keluarga sang isteri. Kata sang suami x sempat nk hntr balik ke kg kerana nk balik indon mlm tu jugak. Hancur luluh hati sang isteri hanya Allah saja yg tahu. Sepanjang di kg, sang suami lansung x menjenguk si isteri. Sang suami leka dengan isteri dari indon. Sang isteri dh mula rasa yg perkajwinan itu hanya kerana nakkan wang sang isteri kerana sang isteri bekerja. Sang suami jugak ada meminjam wang sejumlah rm3000 drpd sang isteri utk renovate rumah yg baru dibeli.

Satu hari, datang panggilan dari bank untuk sang isteri. Bank mintak sang isteri bayar hutang van tersebut. Sang isteri kata x mau kerana van tu hanya sang suami yg guna dan skrg dh dudok dgn bini ke 2. Sang isteri mcadangkan agar van tersebut ditarik. Pegawai bank kata klu jual belom tentu boleh cover hutang. Sang isteri kata x apa. Dia akan bayar jumlah yg x cukup asal hatinya x sakit sakit sakit. Lagipon sang isteri langsung x keluarkan satu sen pon utk van tersebut.

Tak lama kemudian bank telefon lagi. Mengatakan bahawa van tersebut x boleh di tarik. Dh beberapa kali pergi ke alamat rumah tsebut ttpi tiada van yg kelihatan. Sang isteri pon menelifon adik iparnya. Adik iparnya kata van tu masih ada. Cuma balik lewat malam dan pagi dlm pukol 11 van tu dh keluar. Sang isteri kol bank dan bgtau supaya tarik pada awal pagi. Hari ni sang isteri kol bank, esoknya pagi2 van tersebut dah ditarik. Van tersebut ditarik semasa orang taman tersebut sebok nk pergi kerja. Itu kata si adik ipar.

Sang isteri berasa lega bila van dah ditarik. X lama lepas tu ada panggilan dari lelaki cina yg kata nak” tolong”. X tau dari mana org ni dpt nombor tel sang isteri, lelaki tsebut mencadangkan sang isteri utk bayar dlm rm2000 supaya van tersebut dpt keluar dr bank tapi lelaki tersebut akn simpan dulu van itu dlm 2 bln. pastu barulah sang isteri boleh ambil semula van tersebut. Kegilaan apakah ini….. kata lelaki itu lg, harga van yg dilelong oleh pihak bank adalah tlalu rndah

Sang isteri merasakan ada komplot dari sang suami dgn lelaki keparat itu. Apabila lelaki itu kol lg, maka sang isteri pon bgtau yg dia nk serahkan kpd bank. Berapa bank nk jual tpulang. Lelaki tu pon dh x kol sang isteri lg selepas itu. Sang isteri dh beberapa kali kol sang suami supaya byr hutang. Sang suami diam sahaja. Sang isteri pon lakukan solat hajat agar wang rm3000 dipulangkn semula. Tiap2 mlm sang isteri lakukan solat hajat. Sementara tu ahli keluarga sang isteri dh mula btanya knp x mntak cerai saja mmndangkn sang suami pon dh kawin lain dan dh x kisahkan sang isteri. Sebenarnya kata sang isteri dia bpendapat selagi masih ada hubungan suami isteri maka lg senang nk dptkan balik wang tsebut.

X lama kemudian bank kol mntak dtg ambil baki jualan van tsebut. Terkejut sang isteri terus btanya jumlah. Kata bank hampir 3 ribu. X terkata betapa bsyukurnya sang isteri. Sang isteri membayangkan sang suami akn balik dan pulangkan selepuk rm3000 tapi rupernyer ini cara yg Allah bagi. Walaupon x cukup sedikit jumlah hutang tetapi sang isteri redha. Banyak tu jer rezeki yg Allah nk bagi. Bila dah selesai ambil wang tersebut sang isteri terus failkan perceraian.

Kisah dua….. (akn bsambung)

testimoni kencing manis , buah pinggang

Di sini Mayang nk share testimonial bg 2 jenis penyakit. Ini yang Mayang lihat sendiri/ berada di sekeliling Mayang. Seperti biasa kita hanya ikhtiar, yang menyembuhkan Allah swt. Pertama … kencing manis. Penawarnya buah mahkota dewa. mahkota-dewa-kering Testimony 1: Seorang sahabat yang ditahan di wad hospital besar kerana kencing manis dan doctor akn memotong kakinya seminggu lagi. Kmudian dtg seorang sedara yg bg kwn tu buah mahkota dewa yang telah dikeringkan yang dibeli di kedai ubat cina. Kwn tu minum dan bila bertemu smula minggu depannya, beliau mmbertahu yg kakinya x jadi potong, sbb doctor kata dh ok. Alhamdulillah.

Testimony 2: seorang pekerja sekolah kelihatan memetik buah mahkota dewa di kawasan skolah. Mayang bertanya untuk apa. Katanya untuk emak nya yg mengidap kencing manis. Setiap kali emaknya minum air tu, bacaan akan turun. Tp kata pekerja tu lagi beliau jrg dpt ambil buah tsebut krn pelajar2 skolah slalu petik utk baling kwn2 mereka. Bila Mayang try minum utk kesihatan, kepala pulak sakit.

Kedua… buah pinggang. Penawarnya kapsul transfer factor 4life.

Testimony 1: suami kpd kwn telah mengidap penyakit buah pinggang dan menjalani hemodialisis selama 12 thn (thn 2011) bermakna skrg dh 16 thn(2015) mnjalani hdialisis tsebut. Dan bmakna telah 8 thn suami nya mengamalkn memkn produk ini dan mnjadi pengedar.kata kwn tadi suaminya dpt btahan dgn produk tsebut.

Testimony 2: bekas pengetua saya yg telah bpindah dan dh naik gred. tiba2 kami dpt berita yg beliau berada di hospital besar krn sakit buah pinggang. Keadaannya kritikal. Doctor dh bcadang nk jlnkn hdialisis. Kwn tadi dtg mlawat dan mcadangkn pengambilan kapsul tsebut brsama rovida ke (x ingat). Alhamdulillah keadaan semakin baik dan x jd hemodialisis. bekas pengetua sy tu pon seronok bila btemu smula.

Testimony 3: seorang rakan guru tiba2 menangis krn mndapat berita emaknya mengidap penyakit buah pinggang dan doctor bcadang nk jlnkn hdialisis sebyk 3 kali seminggu. Kelamkabut kwn ni. Aku suruh dia refer kt kwn yg suami dia sakit buah pinggang td tu. Mlm tu jgk kwn td balik ke kg halaman menaiki bas ekspress dgn mmbawa kapsul 4life dan rovida. Alhmdulillah 2 minggu kmdian bila aku btanya kabar, doctor mengatakn bhwa emaknya dlm proses pemulihan. Kejadian tahun 2012.

Thn lps aku kol Tanya kabar. Katanya emak dia mmg dh pulih Cuma dia beri mknann tmbahan lain utk maintain dan dh x mkn produk 4life lagi krn mahal. Tang produk2 lain tu x tau lh pulak. Sbb yg mayang cerita ni drpd kwn2 sekeliling mayang sndiri. Mayang sndiri pon mkn jugak 4life 3thn tp mcm xde apa2 kesan jer…. Jd skrg ni mayang berdoa slps solat tahajud. Berserah kpd Allah swt.

mencari barang hilang

1. Zaman belajar dahulu, masa thn ke 2, aku kena menyewa di luar kampus. Jadi waktu tengahari aku lepak kt surau atau pon bilik kwn. Satu hari aku baring2 di katil kwn ku sambil membaca nota. Last2 lena… bila aku terjaga aku dapati nota aku dah hilang. Aku cari merata. Atas katil, atas meja tengok celah celah katil. Aku terdudok mengenangkn notaku yg dh hilang tiba2. Sedang kwn ku masih lena di sebelah aku lena td. Siapa yg ambil? Rasa seram pon ada jugak. Terbayang mcm2. Walaupun siang hari.

Tiba2 aku teringat untuk membaca surah al Maun. Aku pernah terbaca tentang surah ini. Salah satu khasiatnya mencari barang yg hilang. Aku terus membaca surah ini. Tiba2 kaki ku melangkah ke meja roommate kwn ku. Aku berdiri di depan meja tu sambal berfikir sebab apa aku mcari disini. X ada sebab pon. Aku terlihat sesuatu. “ macam tulisan aku”. Ya.. nota ku terselit di balik buku roommate tu. Aku terus ambil . Alhamdulillah…

Aku terus terfikir mcamna nota tu boleh berada di atas meja roommate tu? Tiba2 roomate td masuk. Oh dia baru balik dr toilet. Maknanya mmg dia dh msuk ke bilik nie. Aku bgtau roommate td yg aku hairan nota aku berada di atas mejanya. Dia kata ” ooo… akak punya ke… saya masuk td saya tgk kertas bsepah di lantai termasuklah kertas2 saya. Mungkin kipas ni laju sgt. Saya pungut semua. Sy x tengok pon . saya anggap semua tu nota saya. “. Ermmm
al maun

2. Masa aku makan angin di bandung,tahun 2009 sebelah malam masa nk tidor aku mencari2 ubat satu plastic. Aku berasa letak di atas meja sebelum keluar dr bilik hotel pagi tadi. Cari serata tempat di dalam bilik tersebut, dalam beg2.Rasa nak bertanya receptionist, aku teringat nk baca surah tersebut. Tiba2 teringat satu tempat lg belum check. Kaki terus melangkah ke almari . betul ada di situ. Almari tu kosong. Kami x simpan apa2 pon. Baru teringat, masa nk kluar pagi tu, selepas mkn ubat, terus berlari simpan ubat di dlm almari terebut.

ini antara kisah yg aku ingat. alhamdulillah. sebenarnya surah2 Al Quran banyak khasiatnya kalau diamalkan. cuma kita x tahu masa bila nk gunakan.